Cartoons :: Comics :: Illustrations

01/06/2012

My 24Hour Comic Days (2007-2011)


Για όσους κινούνται στον χώρο της διαμορφούμενης ελληνικής σκηνής κόμικς, είτε ως συλλέκτες-αναγνώστες, είτε ως δημιουργοί, το 24 Hour Comic Day είναι κάτι σαν θεσμός, σαν ετήσιο καλλιτεχνικό ραντεβού. Η ιδέα της δημιουργίας ενός αυτοτελούς κόμικ 24 σελίδων μέσα σε 24 ώρες είναι μια τεράστια πρόκληση για όσες και όσους ασχολούνται σοβαρά με την αγαπημένη αυτή μορφή τέχνης.

Η ιδέα του 24 Hour Comic Day, ή, ελληνιστί, 24ωρου μαραθώνιου κόμικς, ανήκει στον θεωρητικό της 9ης τέχνης Scott McCloud, συγγραφέα του κορυφαίου μπεστ-σέλερ Understanding Comics. Ο θεσμός, διαδεδομένος ήδη στις ΗΠΑ, εισήχθη στην Ελλάδα το 2006, με πρωτοβουλία και διοργανωτή τις εκδόσεις Comicworld. (Είχε προηγηθεί μία χρονιά πριν ο ανεπίσημος 24ωρος μαραθώνιος της ομάδας των Subart Comics). Από τότε μετράει ήδη έξι επιτυχημένα events που έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον εκατοντάδων φίλων των κόμικς από όλη την Ελλάδα (περισσότερα για τη διοργάνωση εδώ). 

Είχα την ευκαιρία να συμμετάσχω σε 5 συνολικά events του 24 Hour Comic Day, από το 2007 μέχρι το 2011. Από αυτά, είχα την τιμή να διακριθούν τρεις ιστορίες μου, οι οποίες συμπεριλήφθηκαν (ή πρόκειται να συμπεριληφθούν) σε μικρούς τόμους μαζί με ιστορίες άλλων δημιουργών. Μετά από πέντε χρόνια συμμετοχής και έχοντας συγκεντρώσει 116 σελίδες δημιουργικής εργασίας, σκέφτηκα να μοιραστώ μαζί σας μερικές από αυτές. 

Οι σελίδες που ακολουθούν είναι αποσπάσματα από τις 5 συμμετοχές μου και έχουν τοποθετηθεί με χρονολογική σειρά.



- ΤΟ ΣΑΔΙΣΤΙΚΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΗΣ ΤΥΧΗΣ (2007)

Η πρώτη μου συμμετοχή στον 24ωρο μαραθώνιο κόμικς έγινε το 2007, τη δεύτερη χρονιά του θεσμού. Η ιστορία αφορούσε τις ανυπέρβλητες δυσκολίες ενός καταχρεωμένου μικροαστού να βρει το λαχείο που είχε κερδίσει και θα του έλυνε δια παντός τα οικονομικά προβλήματα. Στις 24 σελίδες του κόμικ, ο πρωταγωνιστής τρέχει σαν τον Βέγγο σε βουνά και σε λαγκάδια κυνηγώντας μάταια την ευκαιρία της ζωής του.
Το "Σαδιστικό Χαμόγελο της Τύχης" απέσπασε θετικά σχόλια και μια ειδική μνεία από την κριτική επιτροπή.

Ακολουθούν δείγματα 4 σελίδων:  





- ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΟΡΟΣ (2008)

Με εντελώς διαφορετικό κόνσεπτ και με μια ιστορία βασισμένη σχεδιαστικά στον Φρανκ Μίλερ και σεναριακά στον Λάβκραφτ, η ιστορία του 2008 ήταν ένας πειραματισμός σε νέες τεχνοτροπίες. Με την έντονη κυριαρχία του μαύρου και με μεταφυσικές αναφορές, θα μπορούσε να ιδωθεί περισσότερο σαν ένας εφιάλτης. 

Η αφήγηση γίνεται σε πρώτο πρόσωπο. Ο βασικός χαρακτήρας είναι ένας καθηγητής πανεπιστημίου που απάγεται και φυλακίζεται από ένα σκοτεινό μυστικιστικό τάγμα. Ποια είναι όμως η σχέση του καθηγητή με το τάγμα αυτό; Και ποια η σχέση του τάγματος με τον θρύλο των καταχθόνιων; Συνωμοσιολογία μπουρδουκλωμένη με στοιχεία ελληνικής μυθολογίας, σε μια ιστορία που μάλλον δεν έπρεπε να επιλεχθεί για τον 24ωρο μαραθώνιο κόμικς: ο χρόνος αποδείχτηκε υπερβολικά λίγος για ένα τόσο απαιτητικό κόνσεπτ, με αποτέλεσμα να είναι λίγες οι σελίδες που αξίζουν σχεδιαστικά.








- SABBATH (2009)

Το 2009 τα πράγματα σοβαρεύουν και επιχειρείται μια βαθιά βουτιά στην Ιστορία. Το Sabbath, πρώτο μέρος μιας θεματικής τριλογίας με άξονα τον μακιαβελισμό της εξουσίας, διακρίθηκε και συμπεριλήφθηκε στο άλμπουμ 24 Hour Comic Day 2009, μαζί με τις ιστορίες της Δανάης Κηλαηδόνη και του Μάνου Λαγουβάρδου. 

Το θέμα που πραγματεύεται το Sabbath είναι η Ιερά Εξέταση και το κυνήγι μαγισσών που εξαπέλυσε η ρωμαιοκαθολική εκκλησία κατά τους αιώνες του Μεσαίωνα και της πρώιμης νεωτερικότητας. Θύματα της Ιεράς Εξέτασης υπήρξαν χιλιάδες "αιρετικοί", παγανιστές, γυναίκες και πολλές ακόμη κατηγορίες "κοινωνικά παρείσακτων" ανθρώπων. Το κόμικ ασχολείται με τις απαρχές του σφοδρού κύματος διώξεων και συγκεκριμένα με τη "συνάντηση" του σαδιστή ρωμαιοκαθολικού επισκόπου Bernardino από το Βατικανό, με τον Εξαποδώ, τον Βεελζεβούλ ή αλλιώς Σατανά.

Ο Bernardino, εκπρόσωπος του Πάπα, συνομιλεί με τον Σατανά στα τρίσβαθα της Κόλασης, η είσοδος της οποίας τοποθετείται στις απάτητες κορυφές των ανατολικών Άλπεων. Στην πορεία της συζήτησης, ο Σατανάς αποδεικνύεται ένα δειλό τσουτσέκι, μαριονέτα στα χέρια της θρησκευτικής εξουσίας, που καλείται να συνεργήσει στα σαδιστικά σχέδια του Πάπα υπό την απειλή της κατάργησης του κολαστηρίου του.





- O ΣΠΙΟΥΝΟΣ (2010)


Δεύτερο μέρος της τριλογίας με επίκεντρο την εξουσία, η επίσης διακριθείσα ιστορία με τον τίτλο "Ο Σπιούνος". Αυτή τη φορά στο μικροσκόπιο μπαίνει ο ολοκληρωτισμός. Με βασική επιρροή το "1984" του Όργουελ, ο "Σπιούνος" εστιάζει στον κατακερματισμό μιας φτωχής οικογένειας κατά την περίοδο της σταλινικής παντοκρατορίας. Βασισμένη σε αληθινή ιστορία από τα χρόνια της Σοβιετικής Ένωσης, η ιστορία δεν επιχειρεί να ρίξει στην πυρά την οποιαδήποτε ιδεολογία, αλλά να καταδείξει μια πρακτική που ήταν κοινή σε όλα τα ολοκληρωτικά καθεστώτα του 20ού αιώνα: τη μετατροπή των νέων παιδιών σε χαφιέδες των γονιών τους για χάρη του Κόμματος.

Οι παρακάτω σελίδες είναι ενδεικτικές: 





- ΝΕΜΕΣΙΣ (2011)


Η τελευταία συμμετοχή στον θεσμό του 24 Hour Comic Day έχει το βλέμμα στραμμένο στις ραγδαίες πολιτικές εξελίξεις των τελευταίων ετών. Μεταξύ 2009 και 2011 παρακολουθήσαμε πρωτόγνωρες σκηνές βίας και διαπόμπευσης εκπροσώπων του πολιτικού συστήματος από μερίδες, μικρές ή μεγάλες, αγανακτισμένων πολιτών. Η χρεοκοπία της χώρας, η υπαγωγή σε κοινωνιοκτόνα μνημόνια που επέτειναν την ύφεση και το έλλειμμα δημοκρατίας με την ταυτόχρονη επιβολή ενός απίστευτου κατασταλτικού μηχανισμού, δημιούργησαν ένα εκρηκτικό μείγμα που συνδυάζει την απολίτικη σκέψη με το μίσος προς τους εκπροσώπους του παλαιοκομματισμού.

Με τη "Νέμεση" κλείνει ουσιαστικά η τριλογία με την εστίαση στην κοινοβουλευτική-ολιγαρχική εξουσία της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας. Με την ιστορία αυτή θέλησα να μπω στο μυαλό ενός "σοσιαλιστή" υπουργού, εξερευνώντας τις σκέψεις του, τους φόβους του και τις τυχόν τύψεις του για τις πολιτικές του ευθύνες αναφορικά με την καταστροφική διακυβέρνησή του.

Παρακάτω παραθέτω τρεις χαρακτηριστικές σελίδες από την -αδημοσίευτη προς το παρόν- ιστορία που φτιάχτηκε τον Οκτώβριο του 2011: